Skolens formål 1981 0g 2014
”Forældre, det offentlige, erhvervslivet kan ikke forlange, at skolen skal være bedre end den kultur som den får sit indhold og sine opgaver fra. Samfundet har den skole, det fortjener”.
Det lyder helt som en aktuel kritik af folkeskolereformen, men det er ikke tilfældet. Det er filosoffen K. E. Løgstrups ord om skolen fra forelæsningen på Danmarks Lærerhøjskole i 1981. Her forsøgte Løgstrup at sætte ord på skolens opgave og formål, samtidig med at han forholdt sig kritisk til mange af de nye tiltag i tidens skoledebat.
Tre punkter fra Løgstrups forelæsning kan fremhæves her. Hans forelæsning er mindst lige så aktuel nu, som den var i 1981. Diskussionen og samtalen om skolens formål tager (heldigvis) aldrig slut.
Hvis relationen til læreren er god, så er det fint, men først og fremmest gælder det om for elev og lærer, at de sammen indgår i en relation med det stof, der er undervisningens indhold. Det kan være fotosyntesen, brøkregningen eller færdselslære. Det kan være engelsk grammatik, geografi eller græsk mytologi. Det er stoffet, der bør være i centrum. Elever skal mødes med fag, - ikke med følelser.
Der er virkelig mange vanskeligheder og mange problemstillinger i arbejdet med skolens opgave. Netop derfor er det jo spændende. Det gør en forskel. Løgstrup selv siger ”Så uoverkommeligt det er at holde skole, så spændende er det, og det spændende er, at de største problemer, vi står i socialt, politisk og kulturelt, i skolen melder sig på en af den pædagogiske opgave pointeret vis.”
Nu realiseres folkeskolereformen 2014, - og det kan stærkt anbefales, at forvaltning og politikere og ledere og lærere og skolebestyrelser (gen)læser K. E. Løgstrups forelæsning ”Skolens formål”. Det har været ”pligtstof” på læreruddannelsen i de sidste tredive år, og en nyudgivelse af David Bugge: ”Løgstrup og skolen” har teksten med i bilaget.
P.S. ”Skolens formål” kan også læses helt gratis på nettet. Man skal blot skrive søgeordene ”skolens formål Løgstrup”, så er den der. Helt gratis.
10-08-2014