Bonjour i bjergene
Man kan gøre status over en vandretur rundt om Mont Blanc på mange måder. Man kan lave en kvantitativ evaluering, hvor der tælles kilometer (160), lande (3) og vabler (tre, plus de helt små). Man kan tælle højdemeter (alt for mange op og alt for mange ned), det daglige timeforbrug (helst ikke mere end syv- otte timer), eller man kan tælle antallet af refugier på ruten. Der er masser af kvantitative målinger, der i virkeligheden ikke siger noget som helst om kvaliteten på turen. Som underviser holder man jo sjældent fri, så også sommerens vandretur kan gøres til genstand for pædagogiske overvejelser.
Dagens pædagogiske mantra er netop nu målstyring, synlig læring og feedback, og det kan man så forsøge at evaluere ud fra, når man sidder i flyet hjem fra Geneve.
Pædagogisk kan man lære flere ting på vandreturen:
Som Tour-de-Mont-Blanc-vandrer kan man således notere sig, at trenden i den pædagogiske verden faktisk holder vand på niveau med vandrestøvlerne. Næsten. For som i al pædagogik er der et stort og væsentligt ”men”. Ingen pædagogisk retning har endnu vist sig at kunne rumme den virkelig verdens udfordringer, mål og processer. Heller ikke her. Det man også må huske, og det der i virkeligheden er den helt store glæde ved turen rundt om Mont Blanc (eller turen rundt om Store Økssø, langs med stranden ved Mårup eller enhver anden tur på cykel, bil eller hest) er jo, at man møder det, man ikke ventede, og det, man ikke vidste, man gerne ville møde.
Det var en stor fornøjelse at være en del af ”bjergvandrerstilen”, hvor man hilser ”bonjour” (eller i Italien ”buon giorno”) til alle (og det var alle!), man møder. Det var herligt at se alpemurmeldyr, alpekvæg og alpeblomster i langt større tal end ventet, det var overraskende fint med refugiernes halvpension (kunne man forvente en fem-retters menu serveret i en bjælkehytte, hvor der hverken var telefonforbindelse eller internet?), og de mange møder med andre nationaliteter kunne aldrig planlægges hjemmefra. Her var masser af koreanere (hvad laver de dog rundt om Mont Blanc?), amerikanere, canadiere og nogle få tyskere. Og der var kinesere. Og nogle få danskere, der også hilste med ”bonjour”.
Udsigten fra Col de Ferret, informationshytten på Col de Seigne og ultraløberne på vej op mod væskedepotet med vaniljekranse, cola og vand på et bjergrefugie kan der ikke sættes målstyring på. Og der kan ikke gives feedback på udsigten til Mont Blanc, gletschersøerne, glæden ved en kop kaffe sidst på eftermiddagen, når man er i mål – eller glæden ved at tage støvlerne af til aften.
Planlægningen og rutevalg og overnatningssteder var blot (som alle mål i alle læringssituationer og undervisningsseancer) en nødvendig struktur, der sikrer en vis stabilitet. Det vigtige var hverken kvantitativt, målbart eller genstand for struktureret feedback.
Men selvfølgelig: Når man hjemme igen skal give den korte version af vandreturen, så bliver det ofte de kvantitative facts, der leveres: Vi har gået gennem tre lande (det lyder jo vildt imponerende, synes jeg selv), tilbagelagt 160 kilometer – og så var der et bredt og varieret udvalg af kaffe.
Det er en tur, der kan anbefales. Det giver ro i sjælen, thi hver dag har så rigeligt i sine egne udfordringer, så morgendagens rute er der sjældent overskud til at bekymre sig om.
Og så er det glædeligt, at man kommer langt med et minimalt ordforråd på fransk. Bonjour, - det rækker til det meste.
P.S: Mont Blanc er 4807 meter højt. Lidt som Himmelbjerget - 33 gange.
BodilChristensen
Møllegårdsvej 1 Horne
9850 Hirtshals
www.bodilchristensen.dk
18-07-2015