Skumfiduser

 

Folkeskolen og fjellvettreglerne

 

Efterårsferien er skæringspunktet, når det gælder nyansatte. Det er hårdt at begynde på en ny arbejdsplads i undervisningsverdenen. Det er hårdt uanset om det er folkeskolen, efterskolen, privatskolen eller andre arbejdspladser, der indbefatter en kompleks arbejdsopgave. Man skal kunne overskue en virkelig kompleks hverdag. Der er planlægning af forløb, man skal lære ukendte elever om verber, vandets kredsløb og vinkelberegning, man skal kunne organisere sociale og faglige forløb, kunne etablere gode samarbejdsrelationer, finde rundt i ukendte fysiske rammer, og man skal kunne stå op hver dag med overskud til smil og seriøs undervisning. Det er svært. Det første år kan virke uoverskueligt, der er et helt skoleår med utallige opgaver.

Kan man holde til det? Har man valgt ret? Sådan kan man tænke mange gange. Med min erfaring fra mange års undervisning og mange nye kolleger (ja, nu er det mere end 30 år som lærer og i læreruddannelsen) kan jeg give den opmuntrende regel: Hvis du fortsat har godt humør og mod på arbejdet, når du rammer den længe ventede efterårsferie, så ved du, at du kan magte opgaven resten af året og i tillæg mange år frem.

Hvordan man klarer det frem til efteråret, kan man læse på ”Kvikk-lunsj-chokoladen”, og man kunne se det på efterårsferiens fjeldhyttes termometer. Her finder man nemlig de norske ”fjellvettregler”, der ikke blot gælder for fjeldvandring men som også gælder for alle, der skal finde sig til rette på en ny arbejdsplads med undervisning og skole.

  1. 1.     Planlegg turen og meld fra hvor du går.

Nemlig. Planlæg. Lav en plan for året og ugen, så du kan sove roligt i vished om, at du har en plan. Tal med andre om det. Del dine tanker om undervisning med dine kolleger.

  1. 2.     Tilpas ruten etter evne og forhold.

Tilpas også din arbejdsindsats efter dine stærke og svage sider. Brug den tid, der er givet til opgaverne, og indret din indsats efter de rammer, der er givet. ”Vi gør det så godt vi kan under de rammer, der er os givet”. Det kan være den korte version af undervisningsplanens målsætning.

  1. 3.     Ta hensyn til vær – og skredvarsel.

Nok er der ikke sten – eller sneskred i folkeskolen, men vær på vagt overfor de konflikter, der aldrig kan løses. Gå uden om dem. Hold dig væk fra eventuelt uvejr i lærer – og ledelseskollegiet.

  1. 4.     Vær forberedt på uvær og kulde, selv på korte ture.

Hav altid en plan B. Selv et kort forløb kan udvikle sig i uventet retning. Man kan aldrig vide, hvilke oplevelser fra fritid og frikvarter, som eleverne møder ind med.

  1. 5.     Ta med nødvendig utstyr for å kunne hjelpe dig selv og andre.

En god forberedelse giver ro. Sørg for at have alt med, der er brug for.

  1. 6.     Ta trugge veivalg. Gjenkenn skredfarlig terreng og usikker is.

Du behøver ikke træde nye stier eller opfinde nye undervisningsforløb. Tag de sikre valg, når der er brug for det. Der er rigeligt med usikker is også på vanlige veje.

  1. 7.     Bruk kart og kompas, vit alltid hvor du er.

Vid, hvad der er formålet med din indsats. Brug folkeskolens formålsparagraf som kompas. Den er smuk, og det et mere brugbart kompas end tusinde kompetencemål.

  1. 8.     Vend i tide, det er ingen skam å snu.

Bliver det uoverskueligt, og har du fået en opgave, du ikke kan overskue eller magte, så vend om. Sig fra over for din leder. Der kommer en morgendag, hvor kursen igen kan sættes.

  1. 9.     Spar på krefterne, og søk ly om nødvendig.

Der er ingen grund til, at du selv skal gå  forrest altid. Gå gerne i læ af rutinerede kolleger, når der er modvind på fjeldet. Lad de rutinerede hjælpe med de opgaver, du ikke ved, hvordan skal løses.

 

Sådan. Forhåbentligt har det været en fremragende ferei, uanset om den er tilbragt i sofaen med netflix og nedrullede gardiner, eller om den indbefattede rygsæk og regntøj på det norske fjeld.

Det er svært at finde sig til rette i nye rutiner og en ny praksis. Det er en del af lærerprofessionens glæde, at man aldrig kan falde helt til ro med velkendte rutiner. Der er altid nye udfordringer på vejen. Men husk det norske ordsprog: ”Det er blot ved at gå i motbakke at man kommer til fjells”.

P.S.: Husk: Der er blot ni uger til juleferien.

PS: Kvikk-lunsj, en chokolade, der består af fire aflange kiks omgivet af chokolade. Den kan deles. Den giver energi, det er en klassiker fra Freia, den har været i produktion siden 1937. Min erfaring er at Kvikk-lunsj smager bedst på højfjeldet.

 

Bodil Christensen

Møllegårdsvej 1 Horne

9850 Hirtshals

boc@ucn.dk

www.bodilchristensen.dk